Maqqans Turfande

Omgång 47, en gång, aldrig mer

Publicerad 2014-06-02 12:43:00 i Turf,

Vi inleder med en bild på vad hela denna omgång kom att handla om.
 
Jag har tidigare skrivit att jag troligtvis aldrig kommer köra för medalj, det löftet höll två månader därefter. Detta var absolut inget planerat men när jag låg bra till efter första veckan så bestämde jag mig för att prova. Den inledande veckan så gymmade jag en del med en kompis före jobbet, han jobbar på en restaurang som öppnar 06 och vi tränade därför 05-06 fyra dagar den första veckan, efter gymmet kändes det tidigt att gå till jobbet och jag tog därför en cykeltur på två timmar. Dessa morgonrundor kompletterades sedan med en runda på kvällen och jag insåg sedan efter en vecka att jag låg 4:a i Sverige, då bestämde jag mig för att köra!
 
Eftersom jag har ett heltidsjobb som alla andra så krävde detta en del planering ifrån min sida, och uppoffringar av övriga livet (kanske framförallt Sambon). Min tider var som följer de första tre veckorna, upp 05 för att köra 2-2,5 timme innan jobbet (duscha på jobbet), köra 1 timme på lunchen (matlåda framför datorn därefter) och 2-3 timmar på kvällen men läggdags senast kl 22 för att orka upp dagen efter. Detta schema gav mig inte speciellt mycket nattpoäng till en början tack vare Karlstads duktiga nattsuddare men tack vare att jag tog så tidig runda så gav PPHn som tickade in under dagen mig mer poäng än om jag skulle ha tagit en kvällsrunda.
 
Helgen inför den sista veckan för omgången så var det klart att det skulle sluta med medalj, Loaf hade dragit ifrån mig med ca 300 000 poäng så det tåget hade ju gått men MajOxe låg cirka 20 000 poäng bakom mig och sen hade vi ett hopp ner till mulino75 och Thorre som låg strax över 100 000 bakom oss. Var lite orolig för Thorre som jag vet kan sätta ett högt tempo men tyckte avståndet kändes tillräckligt säkert. Måndag till tisdag den sista veckan så tog jobbet mig till Dalarna och utan möjlighet för mig att få med cykeln, under dessa två dagar så ökade MajOxe sitt tempo och körde om mig så när jag kom tillbaka till Karlstad på tisdagskvällen så låg jag efter med ca 20 000 poäng istället. Tog mig en funderare på om jag skulle köra vidare eller nöja mig med bronset eftersom jag hade jobb onsdag och fredag också men bestämde mig till sist för att köra.
 
Så för att ta igen lite poäng bröt jag för första gången denna mitt schema under vardagarna och körde en ordentlig kvällsrunda som skulle hjälpa mig i kampen, detta kostade mig en del på jobbet dagen efter då koncentrationen inte var på topp men jag hade även en del datastrul så det fungerade ok ändå. Denna runda var även den som gav mig mest poäng under denna omgång om man även räknar med PPHn som tickade in:
 
http://warded.se/turf/session/7e0a27c9ac34f1aefe5516410b0630ad
 
Jag kom inte förbi MajOxe med denna runda men jag närmade mig, under onsdagsmorgonen låg jag endast 4 000 poäng efter. Hon körde ganska hårt under onsdagen men jag såg även att hon var påväg bort ifrån Linköping mot Oskarshamn och senare även Gottland visade det sig. Detta innebar en fördel i TP för henne men hög TP brukar innebära sämre omsättning av zonerna så här såg jag min chans. Så på onsdagskvällen och under torsdagen körde jag rent utsagt skiten ur mig, Sambon åkte till svärföräldrarna i Kristinehamn så länge. Detta tog mig ikapp och förbi och under fredagsmorgonen låg jag ca 5 000 poäng före istället. Fredagen var arbetsdag för mig och MajOxe drog förbi mig igen men på kvällen färgade jag Karlstad grönt igen och passerade henne på nytt.
 
Inför den avgörande helgen så bad jag övriga Karlstadsturfare om hjälp, något jag inte hade gjort så mycket under omgången annars, jag bad dem att lämna Karlstad och Hammarö helt till mig ifrån lördag kl 18 fram till omgångsstarten dagen efter. Tack vare detta kunde jag ligga på en PPH över 800 poäng under natten till söndagen och sedan bygga vidare under söndag förmiddag då jag hade räknat med att MajOxe skulle vara tillbaka i Linköping och försöka komma ikapp den ledning på ca 20 000 poäng som jag hade byggt upp under lördagskvällen.
 
Mycket riktigt så hade MajOxe plockat ikapp ca 11 000 poäng när jag vaknade 7:30 på söndagsmorgonen och var i full färd att grönlägga Linköping. Jag slängde i mig en yoghurt och gav mig ut på nytt. Jag tog de 30 zoner som jag hade hoppat över i Karlstad dagen innan för att kunna lägga mig i tid och åkte därefter vidare mot Kristinehamn som planerat (ville fira silvret med Sambon). Jag parkerade bilen i Kristinehamn ca 11:30 och hade då fortfarande en ledning på 10 000 poäng så silvret kändes säkrat men Greed200 medaljen hägrade eftersom jag hade med mig 182 zoner ifrån Karlstad-Hammarö så jag körde vidare. Loaf skrev och pushade mig i chatten, Blabert däremot försökte hindra mig, men kl 11:50 tog jag zon 200, zon nr 200 blev OxLuck i Kristinehamn.
 
http://turfgame.com/map/OxLuck
 
Denna zon har fin utsikt över Kristinehamn (jag har själv fått den flyttad dit) så jag la mig raklång i gräset med vattenflaskan och vilade. Telefonen började spamma Zone Lost då Karlstadsborna som ville säkra sina placeringar i seriespelet då hade gett sig ut efter att ha avvaktat mitt Greed200 försök, tack för det!
 
 
Reflektioner över omgången då? Jag tror inte att jag skulle kunna ha kört hårdare än jag gjorde, möjligtvis skulle jag kunnat be övriga Karlstadsturfare om hjälp tidigare och därmed fått mer poäng men jag hade inte rått på Loafs miljonrunda ändå så det spelar mindre roll. Jag är också glad att MajOxe inte la mer kraft i rycket och stannade hemma i Linköping, då hade jag nog inte mäktat med att ta ikapp efter mitt besök i Dalarna. Till sist, detta kommer jag aldrig försöka mig på igen, sista veckan var det inte längre roligt, handlade mer om att få det gjort. Nu ska jag sikta in mig på att jaga unika och delta i (kanske arrangera?) event istället.
 
Vi avslutar med en bild på kvällszonen ifrån zonen MöruddZone på södra Hammarö. Det var under lördagskvällen som jag var ute och grönmålade Hammarö i jakten på TP, satte mig en stund och kollade på solnedgången som gav mig lite energi att fortsätta.
 

Kommentarer

Postat av: SaLa

Publicerad 2014-06-02 13:29:49

Grymt! Intressant läsning! Unika zoner och event låter som lagom satsning efter silvret. Karlstadsevent låter trevligt :)

Svar: Ja hoppas kroppen hinner återhämta sig innan Bonanza.
Angående Karlstadsevent, den som lever får se.
Maqqan

Postat av: Linasara

Publicerad 2014-06-02 16:05:13

Bra jobbat du är väl värd medaljen!

Svar: Tackar!
Maqqan

Postat av: LeiLar

Publicerad 2014-06-02 16:45:48

Verkligen imponerande. Stort grattis! Och nu lite mer tid med din sambo, hoppas jag. ;)

Svar: Hehe, ja vi hade en liten intern uppgörelse om att jag skulle vara ganska inaktiv med Turfandet resten utav sommaren om hon lät mig göra detta.
Maqqan

Postat av: varginnan

Publicerad 2014-06-02 18:24:46

Riktigt bra jobbat! Hoppas inte förhållandet tog allt för mycket stryk. Halva medaljen är din sambos. Det finns många turfänkor i landet.

Grattis!

Svar: Ja, jag kanske överdrev lite i texten, var inte så farligt i verkligheten men har lovat både henne och mig själv att ta det betydligt lugnare under resten av sommaren.
Maqqan

Postat av: MajOxe

Publicerad 2014-06-03 00:09:19

Intressant läsning. Att jag inte stannade hemma från Gotland, var resan var planerad sedan längre tid tillbaks. Mitt mål i maj månad var regionsmästare, men helt plötsligt hamnade jag högt upp. Kul att fajtas lite, men är så stolt över min bronsmedalj. Du var värd silvermedaljen. Kommer gärna till Karlstad på Event. :-))

Svar: Tack för god match! Trodde faktiskt att det var kört innan jag såg att du var på väg dit ner. Därav mina funderingar på att lägga av men det var kul att få kämpa ända in i kaklet!
Maqqan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maqqan

Turfare ifrån Karlstad som oftast tar sig runt per cykel, jobbet tar mig ibland till andra orter och då blir det alltid några unika längs vägen och en promenad under kvällen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela