Maqqans Turfande

Bonanza, tur och retur

Publicerad 2014-06-14 00:20:36 i Turf,

Vi inleder med en bild på medaljen igen tycker jag.
 
Så kom en helg jag har sett fram emot länge, min första Bonanza. Jag deltog ju i eventet i Borlänge under våren men en Bonanza känns mer speciell och en möjlighet att vinna medaljer är ju aldrig fel. Planen var inte att sluta tvåa , planen var en bättre placering än i Borlänge där jag kom åtta och att nå upp i 1000 unika. Det slutade med ett silver och 90 unika kvar till 1000 unika medaljen. Denna helg blev tre dagar tillägnat till Turf så detta inlägg blir nog det längsta hittils.
 
Örebro
Jag åkte ifrån Karlstad under fredagsförmiddagen och första stoppet blev i Örebro. Jag åkte in med riktning mot Loafs första vinnarzon med en förhoppning om att kanske få träffa honom samt att hitta en affär. Affären hade jag tur med, den låg precis vid zonen och gav mig även en lämplig parkering. Tyvärr fick jag inte se Loaf komma ut och hälsa, visade sig senare att han inte var hemma men en unik till samlingen blev det.
 
Eskilstuna
Efter detta blev nästa stopp i Eskilstuna där jag hade tänkt plocka ett par unika innan jag fortsatte kvällen i Västerås. Det visade sig att jag hade valt fel stad att pausa i, 5 av de zoner jag besökte var instängda av staket, lyckades ta två av dem genom att sträcka in handen genom staketet men de övriga fick jag låta bli. Det var även dagen för studenten i staden så inte helt enkelt att ta sig fram på stadens gator. Blev endast 25 unika under den timmen jag valde att stanna här, den största tidsboven blev Sickhill som var svårare än jag väntade mig att ta sig till. Jag trodde den hette så för att den låg vid ett sjukhus, kanske är det delvis därför men det var även en sjukt brant backe upp och en sjukt bra utsikt ifrån toppen, se bild. Efter att ha släpat upp cykeln på den norra sidan tog jag en paus på toppen och fick därefter stressa tillbaka till bilen innan parkeringstiden tog slut.
 
Västerås
Så gick färden vidare mot Västerås. Efter dessa stopp och det faktum att jag höll mig lite under hastighetsgränsen med cykeln på dragkroken så kom jag till Västerås betydligt senare än planerat. Klockan 19 checkade jag in på hotellet och det innebar att det inte blev så många unika i Västerås som jag tänkt ifrån början eftersom jag ville åka mot Stockholm vid klockan 8 på morgonen dagen efter för att vara där i tid.
 
En anledning till att jag valde att besöka Västerås var att jag ville uppleva den omtalade blocken som det ofta skrivs om på Turfs facebooksida, till min förvåning så var det väldigt lugnt och skönt när jag kom dit. Det duggade lite lätt men inte hindrar det Karlstadsturfarna så lite besviken blev jag faktiskt. Kanske är det en överdrift och problemet kanske bara är när folk börjar och slutar arbetet? Isåfall ser jag ingen större skillnad mot hur man brukar bli blockad i Karlstad vid den tiden. Kanske så förberedde sig de flesta storturfare för Bonanzan men jag hade ändå väntat mig mer aktivitet än det var.
 
Nåväl åter till jakten på unika. Jag upptäckte att jag glömt min simkortsadapter i Karlstad som jag behöver för att använda min HTC Desire som jag hade tänkt använda under Bonanzan. Så när jag anlände till Västerås så hjälpte turfaren Bäckby mig med att hitta en affär där jag kunde hitta det. Turen gick därmed till Traversezone och Maxi genom staden. Fick röra mig ganska obehindrat, var fyra stycken andra ute men det var ingen block för mig, att Västerås är större än Karlstad innebär ju att folk kan sprida ut sig bättre.
 
Efter att jag fått tag på en adapter så cyklade jag vidare, efter lite diverse vägval så bestämde jag mig för att prova en zon som var revisitable i hopp om att få behålla den lite längre, Blötagläntan. Det visade sig att vägen dit var krångligare än väntat och zonen gjorde verkligen skäl för sitt namn. Jag kom söderifrån och på kartan såg det ut som att en grusväg gick igenom skogen och jag tänkte att jag kunde vika av mitt på. När jag kom 300 meter in så tog vägen slut mitt på en tomt, jag valde att knacka på och fråga om det gick bra att gena över tomten då vägen såg ut att fortsätta på andra sidan, det gick bra, men när jag kom över så möttes jag bara av ett 5 meter högt staket utan möjlighet att fortsätta framåt. Efter lite övervägande om att skamfullt vända tillbaka så valde jag att slänga cykeln på axeln och vända in i skogen, 50 meters promenad genom tät skog tog mig till ett löparspår jag kunde följa till zonen. Zonen var mycket riktigt blöt, mitt på en moss låg den, utan antydan till stock eller spång som man kunde gå på. Tvekade lite men eftersom jag tagit mig hit så gav jag mig ut, resultatet blev en unik som jag fick behålla i 3 dagar och skor som var blöta fram till Bonanzan.
 
Besöket gav mig 67 unika zoner och ett lån av Västmanlandskronan.
 
Bonanza
Jag anlände till Enskede IP ungerfär kl 11 på lördagsförmiddagen, inte i tid för att se starten som jag hade tänkt men i tid för att följa Heat 1 och möjlighet att prata med andra turfare. Gekkoman som var på besök hos oss i somras var i tidig ledning och den behöll han hela sedan hela vägen trotts hårt motstånd. Kikade en del på banan i hopp om att våran i Heat 2 skulle likna den men Blabert svarade snabbt att våran hade helt andra zoner, typiskt.
 
Efter mycket diskussioner och trevliga möten samt en snabb lunch i närheten med Byggaren och TriggerHappy så var det dags för Heat 2. Min taktik denna gång var att försöka hålla mig till ett område hela eventet, under Borlänge åkte jag runt över hela banan så jag tänkte prova att hålla mig till ett område denna gång. Först begav jag mig rakt österut ifrån samlingsplatsen, efter att ha åkte ett par hundra meter startade jag appen för att se vart övriga befann sig. Jag insåg då att jag stod mitt i ett hav av Turfare och att det skulle bli ordentligt trångt att starta här. Jag chansade då lite och begav mig långt söderut, till slutet av det i appen markerade området. Min startposition blev T-bron över väg 229. Jag hade då ett avstånd på ca 100 meter till närmsta turfare norrut som var Fidde. Lite chansning eftersom jag kanske hamnat utanför där de flesta zonerna skulle dyka upp men å andra sidan skulle jag slippa trängseln i starten.
 
Efter starten insåg jag att mitt val föll väl ut och det var många zoner runt omkting mig med en hel del spelrum. Westeras och Rickshaw gjorde mig snabbt sällskap men fick ändå upp PPHn snabbt. Jag höll mig söder om väg 229 under större delen av eventet med undantag för några zoner när jag åkte över till andra sidan för att undvika block. Denna taktik visade sig bra för mig då den slutade med väldigt oväntat silver. Enligt Jonac så var jag tydligen i ledning under en stor del av eventet och det har jag även förstått på de bilder jag sett därifrån men jag såg det tyvärr aldrig själv. Kollade bara på listan två gånger, första gången efter ca 20 min låg jag 8:a och jag tänkte att jag fortsätter för att det är kul, andra gången jag kollade var när det var 30 min kvar av eventet, då låg jag på en 4:e plats endast 22 poäng ifrån Morgam som ledde och jag hade mer än dubbelt så hög PPH som honom, då insåg jag att detta kunde gå bra.
 
Till sist så kom jag som sagt 2:a och det var ingenting jag skulle påstått i förhand. På prisbordet valde jag en pannlampa, alltid användbart, Thunell vann tydligen en telefon, hade jag vetat att det fanns en sådan på prisbordet hade jag tagit i mer ;)
 
 
Stockholm
Efter Bonanza och middag så var tanken att jag skulle fortsätta min resa mot 1000 unika men jag var så trött att det blev sängen direkt och en sovmorgon dagen därpå. I det beslutet så försvann möjligheten att ta de resterande jag behövde för medaljen men jag vaknade upp betydligt piggare än jag skulle gjort annars så det fick det vara värt, håller fortfarande på att vila kroppen ifrån förra omgångens körande.
 
En tur bestämde jag mig iallafall för att ta och valet föll på en resa norröver längs med Stockholms skärgård, fin miljö men i efterhand hade jag nog gjort ett annat vägval. Jag stötte på en hel del klippor redan mellan BrunnsPlaya och Piratbukten då jag fick bära cykeln ca 100 meter men jag valde ändå att fortsätta längs med vattnet. Nästa gång jag stötte på svårigheter var på vägen ifrån Tivoliudden mot KrausZone. Det började bli mer sluttning ner mot vattnet och denna passage lyckades jag inte passera utan fick kliva av och bära cykeln.
 
Jag valde trotts denna väg att fortsätta framåt men inte mer än 30 meter därefter stötte jag på patrull på nytt, denna gång en betydligt svårare utmaning som absolut inte gick att cykla uppför. Jag provade först att slänga upp cykeln på axeln och klättra rakt upp åt höger ifrån platsen jag tog bilden men kände mig tveksam till ballansen och valde till sist att cykla tillbaka en bit och hitta en annan väg.
 
Till sist så lyckades jag ta mit upp till zonen som var neutral och allt så det var helt klart värt mödan, väldigt fin utsikt även ifrån denna zon.
 
 
Vägen ifrån zonen var betydligt enklare då det på norrsidan var en bred väg ner till en park. Turen fortsatte längs strandkanten ända över till HagaBeach, efter detta valde jag att åka in mot Solna centrum för mitt obligatoriska besök i min hemzon ArmyZone. Totalt blev det ett 50-tal nya zoner och jag nådde inte ens 900 unika innan jag påbörjade min hemresa, inte helt enligt planen men många upplevelser rikare.
 
Örebro, igen
Den ursprungliga planen var att hemvägen skulle ske via Södertälje och Linköping i fortsatt jakt på unika men pga min sovmorgon så valde jag att ta rakaste vägen hem för att komma hem i någorlunda tid, får ta ett besök i Linköping på vägen hem ifrån Kalmar istället. Jag valde även denna gång att stanna till i Örebro för att sträcka på benen en stund och plocka unika. I Örebro var det lite mer block än jag stött på under resan tidigare, både Turfsmurfen50 och Yxa var ute samtidigt samt 5-6 övriga som var tidigare okända för mig.
 
Jag avsatte en timme i Örebro och även denna gång så kostade dåliga vägval mig tid. Jag valde att åka en runda en bit utanför centrum för att undvika block och blev spärrad av järnvägen i mitt försök att finna en väg mellan Infartstrafik och Gustavsvikz. Istället för en väg dit så fick jag cykla ner till bron vid AspHolmZone innan jag tog mig över. Denna väg kostade mig 15 minuter och gav mig inte mer än 3 unika, skulle ha valt att stanna inne i centrum istället. Detta stopp gav mig ytterligare 30 unika och jag slutade på 910 unika efter denna resan, 90 kvar till mitt mål men det finns ju tid till det senare.
 
Nästa anhalt i min karriär: Kalmar. Ses vi där?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maqqan

Turfare ifrån Karlstad som oftast tar sig runt per cykel, jobbet tar mig ibland till andra orter och då blir det alltid några unika längs vägen och en promenad under kvällen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela