Maqqans Turfande

1000 unika i Luleå

Publicerad 2014-07-17 22:16:00 i Allmänt, Turf,

Hur långt behöver man ta sig ifrån Karlstad för att äntligen nå upp i 1000 unika? Luleå var svaret för min del.
 
Min ursprungliga plan var att hämta hem medaljen under bonanzan i Stockholm men som ett tidigare blogginlägg förklarar så gick den planen åt skogen. Istället har jag varit fast på cirka 950 st sen dess, endast haft möjlighet att plocka de nya som dyker upp i Karlstad då och då.
 
Sen kom vi till denna resa till Luleå som min mor föreslagit och utan mina influenser så föreslog hon även att vi skulle ta bilen (tack inrikesflygen för de dyra resorna) så jag fick möjlighet att plocka de norra regionerna under resan. Jag hade tidigare Dalarna och Härjedalen men övriga norr om Uppsala saknade jag. Ett stopp i varje region på vägen upp så var jag plötsligt uppe i 14 regioner och några steg närmare en Sverigemedalj.
 
Luleå som turfstad då? Riktigt trevlig stad som vid en första anblick tycktes inaktiv, inte då, så fort jag hade tagit en runda så vaknade de lokala turfarna till och tog samtliga ifrån mig. Tror inte jag fick behålla några av zonerna en längre tid utom de mer svårtillgängliga som LuleIsle eller Outermarina. En sak jag irriterade mig smått på var att många zoner var placerade på gräsmattan utan speciell anledning. Jag är inget fan av dessa, är de placerade på en lite kulle eller på en speciell plats kan jag ha förståelse men i övrigt tycker jag endast det förstör gräsmattan.
 
Till de speciella zonerna så tycker jag att MilkMountain absolut är värd att nämna, riktigt trevlig utsikt ifrån zonen och en hyfsad ansträngning att ta sig dit.
 
 Sedan har vi även VåtaStrumpor som hör till de mer svårtillgängliga zoner jag tagit, minnet tog mig tillbaka till Blötagläntan i Västerås men jag hade tur denna gång. Lågvatten på -15cm lät mig behålla mina strumpor torra.
 
NipZone var placerad nedanför riktigt häftiga sanddynor, det är inte en alltför vanlig syn i Sverige, påminde mig en del om Danmark och utseendet på stränderna där. Här tycker jag för övrigt att en vattenzon skulle kunna placeras. Blir djupt riktigt snabbt då det lutar lika kraftigt under vattnet så zonen skulle kunna placeras nära stranden och Luleå har ju ingen vattenzon än så varför inte här?
 
 
Anledningen till att jag åkte till Luleå var, förutom att plocka 1000 unika medaljen, att hälsa på min mors släckt. Hennes morbror har en segelbåt som vi under fredagen tog en tur med. Väl ute på vattnet tänkte jag givetvis att det måste finnas zoner i denna fina skärgård, mycket riktigt fanns det en vid namn LuleIsle. Jag lyckades övertala mitt sällskap att åka förbi men väl där så var det för grunt för segelbåten att ta sig fram. Surt sa räven men en biten turfare ger sig inte så lätt, i med räddningsbåten som vi hade med oss så paddlade jag till zonen.
 
Sammanlagt gav mitt besök mig 69 unika zoner, tror inte ens det är hälften utav Luleås zoner men nu har vi lite kvar till nästa besök. Min sambo som har fått stå ut med mycket turfande under bland annat min silverjakt tyckte det var en lagom mängd och jag hade ju lovat att ta det lugnare. Jag fick iaf min 1000 unika medalj.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maqqan

Turfare ifrån Karlstad som oftast tar sig runt per cykel, jobbet tar mig ibland till andra orter och då blir det alltid några unika längs vägen och en promenad under kvällen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela